En planerad uppgradering av kommunens IT-miljö pågår vilket medför driftstörningar på telefoni och vissa e-tjänster. Läs mer.
Sotenäs, Munkedals och Lysekils kommuner har sedan 2012 samverkan inom tre olika områden.
Sotenäs, Munkedals och Lysekils kommuner har sedan 2012 en samverkan inom områdena IT, lön och miljötillsyn. Samverkansformerna är avtalssamverkan och gemensam miljönämnd.
Samgåendet mellan kommunerna inom dessa områden syftar i huvudsak till att skapa förutsättningar för en organisation med en minskad sårbarhet, ökad effektivitet, optimerat resursutnyttjande med hög kompetens och service.
Den övergripande strategiska styrningen inom områdena IT, lön och miljötillsyn sker genom samverkansråd. Rådet består av kommunstyrelsernas ordförande och oppositionsråd samt kommundirektörerna. Den strategiska styrningen sker genom kommundirektörerna som utgör styrgrupp och som även säkerställer inflytande från berörda kommuner.
Budget- och målstyrning sker enligt värdkommunens principer där värdkommunen fastställer årlig drift- och investeringsbudget efter samråd med samverkande kommuner.
Lysekils kommun är värdkommun för den gemensamma IT-avdelningen sedan 2012 som ska för de samverkande kommunernas räkning utföra följande uppgifter:
Munkedals kommun är värdkommun för den gemensamma lönefunktionen sedan 2013 som ska för de samverkande kommunernas räkning utföra följande uppgifter:
Sotenäs kommun är värdkommun för den gemensamma miljöenheten sedan 2024 som ska för de samverkande kommunernas räkning utföra följande uppgifter:
Bedriva tillsyn och prövning inom flera lagstiftningsområden såsom:
Du är alltid välkommen att kontakta oss.
Kontaktcenter Lysekils kommun
Telefon: 0523-61 30 00
E-post: kommun@lysekil.se