Bohuslänska temaveckor i samverkan mellan besöksnäringsföretag och turistorganisationer.
Bohusläns Temaveckor är ett tvåårigt Leaderprojekt som genomförs i samverkan mellan besöksnäringsföretag i Bohuslän, kommuner och Turistrådet Västsverige. Uppstartsmötet hölls den 26 maj på Vann.
Syftet är att stärka Bohusläns besöksnäringsföretag och skapa efterfrågan på tider av året då beläggningen är lite lägre.
Målet med projektet är att ska skapa två temaveckor per år, en i början av oktober och den andra i mitten av april. Teman kommer att baseras på Bohusläns styrkor såsom den lokalproducerade maten och konst och kultur.
Höstens temaveckor kallas för "Smaka på Bohuslän" och går av stapeln den 3-12 oktober.
Projektet leds övergripande av Turistrådet Västsverige och tar sin utgångspunkt i Hållbarhetsklivet. Deltagande besöksnäringsföretag tillhör främst kategorin världenföretag i den av Turistrådet framtagna kategoriseringen Sverige - Norden - Världen.