Utbildningen i den anpassade skolan syftar till att ge dig med intellektuell funktionsnedsättning en anpassad utbildning utifrån dina egna förutsättningar. Innan en elev placeras i anpassad grundskola eller anpassad gymnasieskola ska en pedagogisk, psykologisk, medicinsk och social bedömning göras.
Visionsarbete
Vi ska skapa den bästa anpassade grundskolan där varje elev är unik och utvecklas maximalt utifrån sina egna förutsättningar.
Verksamhetsidé
Vi möter och utmanar eleven genom att skapa förutsättningar utifrån varje elevs unika möjligheter för lärande och gör hen delaktig i lärprocesser. Hos oss får eleven uppleva motivation, trygghet och glädje för att komma till skolan med stolthet och lust att lära. Genom personalens goda kunskaper och gedigna erfarenheter av arbete med elever med intellektuell funktionsnedsättning arbetar vi även för att vara ett kunskapscenter med målsättning att sprida kunskapen vidare genom flera kanaler.
För oss är det självklart att arbeta i team, ta vara på varandras kompetenser och att dela med oss till andra. För att eleven ska uppleva känsla av sammanhang arbetar vi aktivt för ett gott samarbete med vårdnadshavare och andra verksamheter.
Anpassad grundskola i Lysekil
Anpassad grundskola ligger centralt i Lysekil med närhet till havet. Eleverna har tillgång till simhall, ishall, idrottshall och gym. Skolans centrala läge möjliggör tillfällen till spännande och lärande besök både i staden och naturen.
Anpassad grundskola ska ge elever med intellektuell funktionsnedsättning en god grund för fortsatta studier och aktivt deltagande i samhällslivet. Undervisningen ska vara flexibel för att varje elev utifrån sina förutsättningar ska utvecklas så långt som möjligt mot målen i anpassad grundskolas läroplan. Här läser eleverna antingen efter ämnen eller ämnesområden.
Skolmiljö
Skolmiljön och rummens utformning är speciellt viktig för att lära och förstå. Vi har till exempel tillgång till både sinnesrum, motorikrum och bubbelbad. Att tydliggöra är ett naturligt arbetssätt på anpassad grundskola, vi anpassar klassrumsmiljön så att elevens lärande stimuleras, och att skoldagens innehåll tydliggörs och anpassas efter varje elevs behov och intresse.
Kommunikation
På vår skola står kommunikation i centrum, i form av exempelvis schema, instruktioner och kommunikationskartor med bilder och text. Eleverna har tillgång till Ipad och andra digitala hjälpmedel för att stödja sin kommunikation och sitt lärande. Kunskaper som eleverna får i klassrumssituationen tränar vi även socialt och praktiskt ute i samhället. Detta kan ske genom att besöka exempelvis badhus, gym, affärer, stadsbibliotek och caféer.
Utveckla elevernas förmåga att använda kunskap
Utbildningen i anpassad grundskola ska främja social gemenskap och utveckla elevernas förmåga att självständigt och tillsammans med andra kunna ta till sig, fördjupa och använda kunskap. Anpassad grundskolas läroplan innehåller förenklade och konkretiserade mål som är anpassade efter elevernas förutsättningar. Fokus ligger mer på praktiska färdigheter, kommunikation och vardagskompetens än teoretisk kunskap. Syftet är att ge eleverna förutsättningar att leva ett så självständigt liv som möjligt.
I anpassad grundskola läser eleverna antingen efter ämnen eller ämnesområden. I ämnen sätts betyg endast om en elev eller elevens vårdnadshavare begär det i rimlig tid. I ämnesområden sätt inga betyg alls, däremot skrivs ett intyg efter avslutad skolgång.
En elev som är mottagen i anpassad grundskola kan vara integrerad i en grundskoleklass. Eleven läser då ämnen enligt anpassad grundskolas läroplan, eller en kombination av den och grundskolans läroplan.
I våra lokaler har vi även fritidshemsverksamhet för elever upp till 12 år, samt LSS fritids för elever från 12 år och uppåt. LSS fritids ansöks hos handläggare på Socialtjänsten.
I fritidshemmet får ditt barn vistas under den skolfria delen av dagen på den tid du som är vårdnadshavare arbetar eller studerar plus eventuell restid.
Elever i grundskolan har rätt till kostnadsfri skolskjuts från en plats i anslutning till elevens hem till skolan och tillbaka utifrån bestämda regler.
Fritidshem är ingen obligatorisk skolform så ditt barn kan inte få skjolskjuts till och från fritidshemmet. Elever inskrivna på fritidshem i Anpassad skola kan utifrån individuell prövning ha rätt till resor till och från fritidshemmet.
Elevhälsan arbetar främst förebyggande och hälsofrämjande. Elevernas utveckling mot utbildningens mål ska stödjas.
I elevhälsans uppdrag ingår att erbjuda hälsobesök som innefattar allmänna hälsokontroller, undersökningar av syn och hörsel samt andra begränsade hälsokontroller. Vid behov får elever även vända sig till elevhälsan för enkla sjukvårdsinsatser.
Modersmålet har stor betydelse för barns språk-, personlighets- och tankeutveckling. Ett välutvecklat modersmål ger bra förutsättningar att lära sig svenska som andra språk.
På sidan e-tjäntser och blanketter kan du ansöka om fritidshem, modersmålsundervisning och specialkost. Du kan också ansöka om längre utlandsvistelse, uppskjuten skolplikt, fullgörande av skolplikt på annat sätt och ansöka om skola i annan kommun än folkbokföringskommun samt beställa betyg från grundskola och gymnasium.