Information till andra huvudmän
Vi har ett gemensamt antagningssystem inom Fyrbodal. Du hittar mer information om gymnasieantagningen på;
www.soktillgymnasiet.se Länk till annan webbplats.
Riktlinjer fyrbodal Pdf, 306.2 kB.
Kommunens interkommunala ersättningar beslutas per kalenderår före kalenderårets början. Bidraget beräknas enligt de grunder som kommunen tillämpar vid fördelning av resurser till det enskilda programmet i den egna gymnasieskolan.
Avgift tas ut av kommunen/enskild verksamhet där elev studerar om ingen annan överenskommelse finns mellan Lysekil och annan kommun/enskild verksamhet.
Aktuell prislista skickas till kommuner som har gymnasieelever i Lysekils Kommun.
Huvudmän till elever från Lysekils kommun fakturerar elevpengen. Vi använder elektroniska fakturor.
Lysekils kommun tar endast emot fakturor via e-faktura i enlighet med e-fakturalagen som trädde i kraft 1 april 2019.
Kontaktuppgifter för elektronisk fakturering:
Organisationsnummer: 212000-1389
EDI-adress/GLN-kod: 7350034130000
VAN-operatör: Visma
Krav på kundreferens: Ja
PEPPOL ID:
SE:ORGNR 0007:2120001389
GLN 0088:7350034130000
Om ni behöver registerna kommunen som kund i ert affärssystem använder ni följande uppgifter:
Lysekils kommun
Kungsgatan 44
453 80 Lysekil
Observera att fakturor ej tas emot per post till denna adress. Referenskod eller köparens ordernummer ska anges på fakturan, detta ska uppges till er av beställaren.
Skickar ert företag ett mindre antal fakturor till kommunen och ni inte har ett system som hanterar e-faktura kan ni registrera er faktura manuellt och kostnadsfritt via kommunens hemsida www.lysekil.se
Om det ni ska fakturera inte omfattas av e-fakturalagen ber vi er att kontakta ekonomiavdelningen för mer information om hur era fakturor kan hanteras.
Information om e-fakturalagen hittar ni på www.digg.se
Om ni har frågor är ni välkomna att kontakta ekonomiavdelningen som ni når genom kommunens kontaktcenter 0523 – 61 30 00 eller maila till kommun@lysekil.se.
Vid interkommunala ärenden anges alltid referenskod 770001.
Andra huvudmän har möjlighet att ansöka om ett tilläggsbelopp för sådana behov som inte kan anses ingå i huvudmannens normala ansvar. Behov av tilläggsbelopp ska kommuniceras på bifogad blankett. Beskrivningen ska avse tidsperiod motsvarande en termin. Kommunicering av behovet ska ha inkommit inför hösttermin den 10 maj och för vårtermin den 30 oktober. När det gäller nytillkomna elever eller behov kan behov kommuniceras löpande. Läs mer om bestämmelser för interkommunal ersättning för extraordinära stödinsatser.
Av blanketterna nedan framgår vilket underlag som enheten förväntas lämna in för att en bedömning ska kunna göras. Verksamheten ska bifoga:
Kommunicera behov av utökad interkommunal ersättning Pdf, 112.1 kB.
Begäran om komplettering Pdf, 82.5 kB.
Överenskommelse om utökad interkommunal ersättning för elevs extraordinära stödbehov Pdf, 146.9 kB.
Ansökan ska göras vi post till Lysekils kommun:
Lysekils kommun
Utbildningsförvaltningen
Kungsgatan 44
453 80 Lysekil
Med anledning av att tilläggsbelopp endast ska lämnas i undantagsfall, måste det underlag som biläggs ansökan klart visa att barnet/eleven har ett omfattande behov av särskilt stöd och är i behov av extraordinära stödåtgärder.
De handlingar som biläggs ansökan ska vara utformad av person med pedagogisk, medicinsk, psykologisk eller annan adekvat yrkeskompetens. Befattningen ska tydligt framgå. Handlingarna ska vara daterade och undertecknade.
Ansökan kan ske för en termin, för att sedan förnyas vid fortsatt behov.
Huvudmannen ska alltid informera hemkommunen vid studieavbrott, studieuppehåll, hög frånvaro eller byten.