Förskolan ska erbjuda en stimulerande och utvecklande verksamhet för ditt barn och göra det möjligt för dig som vårdnadshavare att förena familjeliv med att arbeta eller studera.
Förskolan vänder sig till barn i åldrar 1 till 5 år och är en verksamhet för barn till vårdnadshavare som arbetar, studerar eller är arbetssökande. Barn som behöver extra stöd i sin utveckling och barn till vårdnadshavare som är lediga med annat barn, ett syskon, har också, enligt föräldraledighetslagen rätt till förskola.
Förskolan är det första steget i det svenska utbildningssystemet och ska lägga grunden för det lärande som fortsätter resten av livet. I förskolan får barnen möjlighet att utvecklas och lära genom att leka, skapa och utforska – på egen hand, i grupp och tillsammans med vuxna. Undervisningen leds av förskollärare, men det kan också finnas annan personal som bidrar till att barnen får utvecklas och lära, till exempel barnskötare.
Alla förskolor ska följa skollagen och förskolans läroplan
Förskolan har ett eget kapitel i skollagen. Där finns bland annat bestämmelser om utbildningens syfte, när barn ska erbjudas förskola, barngrupper och miljö, och vad som gäller för särskilt stöd och utvecklingssamtal.
Förskolans läroplan beskriver vad alla barn har rätt till under sin tid i förskolan. Den säger till exempel att utbildningen i förskolan ska genomföras i demokratiska former och att barnen ska få leka och ha inflytande över sin vardag.
I förskolans läroplan står det också att omsorg, utveckling och lärande ska bilda en helhet. Undervisningen ska vara planerad eller uppstå spontant eftersom barns utveckling och lärande sker hela tiden. I undervisningen på förskolan ska ditt barn få möjlighet att utveckla sig inom olika områden, bland annat språk, matematik, hälsa och hållbar utveckling. Förskolan ska även samarbeta med dig som vårdnadshavare.
Leken är viktig i förskolan
I förskolan har leken en central plats i all undervisning, både barns spontana lek och lek som personalen introducerar. I leken får barnen bland annat bearbeta intryck och utveckla sin fantasi, kreativitet och förmåga att samarbeta och kommunicera.
Omsorg, utveckling och lärande
I förskolan ska omsorg, utveckling och lärande bilda en helhet. Alla barn ska få mötas, leka och lära tillsammans. Undervisningen ska vara planerad eller uppstå spontant eftersom barns utveckling och lärande sker hela tiden. Genom undervisningen ska barnen få möjlighet att utvecklas inom många olika områden, till exempel språk, matematik, hälsa och hållbar utveckling. Att skapa trygghet för både barn och vårdnadshavare är också en viktig uppgift för förskolan. Därför ska förskolan samarbeta med vårdnadshavarna.
Förskolan arbetar med värdegrunden
Förskolan ska lägga grunden för att barnen ska förstå vad demokrati är. Det innebär bland annat att barn har rätt till delaktighet och inflytande och börjar ta ansvar för sina egna handlingar. I förskolan får barnen utveckla sin förmåga till empati och omtanke om andra. Alla barn ska ha samma möjligheter och lika villkor för att få utveckla sina förmågor och intressen. Förskolan ska också arbeta aktivt med jämställdhet mellan flickor och pojkar.
Språkutveckling
I förskolan får barnen utveckla det svenska språket. Barn med andra modersmål än svenska ska också få möjlighet att utveckla dessa språk. Barn som får utveckla sitt modersmål har också bättre möjligheter att lära sig svenska. Barnen ska erbjudas en stimulerande språklig miljö, bland annat genom att få lyssna till högläsning och prata om texter.
Matematik, naturvetenskap och teknik
I förskolan får barnen utforska matematik, naturvetenskap och teknik. Det gör de genom att undersöka och fundera kring till exempel olika begrepp och vardagliga problem. Barnen får också utveckla sin digitala kompetens och lära sig att vara kritiska och ansvarsfulla i förhållande till digital teknik.
Våra förskolor
I kommunen finns 10 olika förskolor i områdena Brodalen, Brastad, Lyse, Skaftö, centrala Lysekil och östra Lysekil. Här kan du läsa mer om varje förskola.
Kommunens förskolor