Meny

Dela sidan på sociala medier

iPad i skolan

Foto på barn som fotograferar med iPad.

Elever i årskurs 3 lär elever i förskoleklass att använda iPad i skolan.

Från höstterminen 2016 har alla elever i Lysekils skolor årskurs 1-6 en egen iPad att använda under skoltid. IKT-utvecklare Tove Andersson har varit på studiebesök på Mariedalsskolan där man för kunskapen vidare via faddersystem mellan årskurs 3 och de elever som nyss börjat
förskoleklass.

Förväntansfulla elever

Eleverna i årskurs 3 var samlade i sitt klassrum tillsammans med sin lärare Ulrika Kvillberg. På besök var förskoleklassen tillsammans med sina lärare Therese Gabrielsson och Linda Pettersson.

Det var en förväntansfull stämning på golvet där förskoleklassens elever hade samlats i en ring för att höra hur det var att arbeta med iPads i skolan.

-Kommer ni ihåg hur det var när ni började ettan och vi fick iPads? Frågade fröken Ulrika

- Jaaaa! Svarade eleverna i korus.

-Den var helt magisk tyckte man då! Svarade en flicka.

Skillnad på iPad i skolan och på iPad hemma

Årskurs 3-eleverna berättade om hur de använder iPaden i skolan och vad som skiljer sig mellan att använda en iPad hemma.

-Hemma spelar vi spel men i skolan använder vi iPaden till att lära oss saker på ett annat sätt. Den hjälper oss att stava, vi lär oss om världen, vi tar kort med den, vi övar matte och vi skriver berättelser. Det finns en del mattespel på iPaden i skolan också, där kan man levla upp så det
blir svårare när man kan bättre.

Berättelser om favoritstället på rasten

Dagens uppdrag var att förskoleklassens elever tillsammans med sina faddrar i årskurs 3 skulle gå ut på skolgården med iPaden och fotografera ställen som de gillar att vara på under rasten. Sedan skulle de tillsammans skriva en text om detta i appen med ljudande tangentbord och sedan lägga till bilden. När de var nöjda skickade de sitt arbete till läraren i årskurs 3, Ulrika Kvillberg, som samlade ihop alla fina berättelser om spännande och roliga platser på skolgården.

Det var spännande att se hur de samarbetade och hur årskurs 3 visade eleverna från förskoleklassen hur man skulle hantera iPaden. De visade appen med det ljudande tangentbordet, hur det fungerade och hur man gjorde när man skrev så man kunde höra hur texten växte fram. När man trycker på bokstäverna på tangentbordet låter de och när man skriver punkt läser iPaden upp meningen så att man kan kontrollera att man skrivit rätt.

Det blev många härliga skratt när iPaden läste upp texterna. De konstaterade rätt snabbt att iPaden inte förstod allt.

Jag ser redan fram emot nästa studiebesök i någon av kommunens förskolor eller skolor för att ta del av deras kreativa arbete med digitala verktyg.