Meny

Dela sidan på sociala medier

Revisorer

Lysekils kommun har sex revisorer som är politiskt valda av kommun-fullmäktige. Revisorernas uppgift är att granska, utvärdera och kontrollera den kommunala verksamheten enligt god revisionssed.

Kommunens revisorer är kommunfullmäktiges organ och prövar:

  • Om nämndernas och styrelsernas verksamhet sköts på ett ändamålsenligt och från
    ekonomisk synpunkt tillfredsställande sätt.
  • Om räkenskaperna är rättvisande.
  • Om den kontroll som görs inom nämnderna är tillräcklig.

Med sina granskningar bidrar revisorerna till att värna om och utveckla demokrati,
rättssäkerhet och effektivitet.

Till sin hjälp kan revisorerna anlita konsulter, Lysekils kommun har upphandlat professionella
revisorer från PWC.

Revision brukar delas upp i förvaltningsrevision och redovisningsrevision.

Förvaltningsrevision

Tittar på hur olika verksamheter fungerar och hur man når uppsatta mål för verksamheten.

Redovisningsrevision

Avser granskning av bokföring, verifikationer med mera. Varje år brukar man genomföra 10 -15 granskningar av olika verksamheter.

För varje genomförd granskning upprättas en skriftlig granskningsrapport.

Rapporter från revsionen

2017

2016

2015

2014